تعیین محدوده ایمن به‌سازی درزه‌ها، از لحاظ برشی در سدهای بتن غلتکی

Authors

  • رضا عطارنژاد Associate Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
  • رضا نجف‌زاده بابایی M.Sc. in geotechnical engineering, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
  • علی فاخر Associate Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
  • محمد شکرچی‌زاده Associate Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran.
Abstract:

در سال‌های اخیر با توجه به افزایش شمار سدهای بتن غلتکی در سرتاسر دنیا و به علت توجیه فنی و اقتصادی و نیز به علت سرعت زیاد اجرا و همچنین با توجه به این نکته مهم که اجراء سدها جزء پرهزینه‌ترین سازه‌های عمرانی در هر کشور می‌باشد، هر روز پیشنهادات جدیدی در خصوص طراحی و اجراء و بررسی تنش‌های سازه‌ای و همچنین انتخاب جزئیات و مشخصات فنی مصالح با تنش‌ها، مطرح می‌شود. با توجه به این که تعداد زیاد درزه‌های افقی اجرائی در بدنه سد بتن غلتکی، تقریباً پنج تا هفت برابر بیشتر از سدهای بتن متعارف می‌باشد همچنین تنش برشی ناشی از بارهای استاتیکی و دینامیکی، یکی از مهم‌ترین تنش‌های ایجاد شده در این گونه سدها، در مناطق زلزله‌خیز می‌باشد و نیز هزینه به‌سازی درزه، تقریباً 10 درصد از هزینه کل بدنه سد می‌باشد، بنابراین در این پژوهش به ناحیه بندی به‌سازی درزه در عرض مقطع سد و همچنین در ارتفاع سد، پرداخته می‌شود طوری که مقطع یک سد بتن غلتکی تحت اثر بارهای دینامیکی طرح، به روش تاریخچه زمانی به کمک نرم افزار اجزاء محدود ANSYS آنالیز می‌شود و تنش‌های نرمال و برشی با در نظر گرفتن اندرکنش سد بتنی غلتکی با پی و مخزن در برابر زلزله بدست آورده می‌شود. با توجه به نتایج این تحلیل و نتایج آزمایشات مقاومت برشی درزه در آزمایش‌های آزمایشگاهی، ناحیه‌بندی به‌سازی درزه از لحاظ برشی در عرض مقطع سد و همچنین در ارتفاع سد، انجام می‌گردد. از نتایج قابل توجه در این تحقیق، عدم نیاز به به‌سازی در منطقه قابل ملاحظه‌ای از مقطع سد می‌باشد.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

تحلیل حرارتی واستاتیکی در سدهای بتن غلتکی

سدهای بتن غلتکی از بهترین تحولات و نوآوری های ایجاد شده سد درفناوری ساخت سدها به شمار میروند. اهمیت این سازه های حجیم منجر به بررسی و تحلیل کلیه نیروهای اعمال شده بر آنها شده است،تا از ایمنی و خدمت رسانی آن ها اطمینان حاصل شود. سدهای بتنی به عنوان بزرگترین سازه بتنی حجیم در معرض ترک خوردگی قرار دارند. یکی از کونه های ترک، ترکهای حرارتی ناشی از هیدراسیون سیمان و یا ترکهای ناشی از افت درجه حرارت...

15 صفحه اول

تاثیر استفاده از مصالح بازیافتی در خصوصیات مکانیکی بتن غلتکی

استفاده از مصالح پسماند برای تولید آسفالت، بتن و مصارف ساختمانی، در طی چند دهه اخیر رونق پیدا کرده است. یکی از پر مصرف ترین مصالح بازیافتی خرده آسفالت (RAP ) است که بیشترین توجه را به خود معطوف نموده است. از آنجایی که این مصالح حاوی 3تا 4 درصد قیر است، لذا بعنوان مصالح دور ریز از قیمت و ارزش بالایی برخوردار و گزینه مناسبی برای بکارگیری در سایر مصارف ساختمانی یا راه س...

full text

مطالعه محلی آزمایشگاهی درزهای افقی در سدهای بتن غلتکی

از دستاوردهای اصلی این تحقیق می توان به موارد ذیل اشاره کرد: 1 - امکان پذیری مغزه گیری از سد های بتن غلتکی با سعی و خطاهای انجام شده با امکانات داخلی در دسترس. 2 - اندازه گیری متغیرهای مکانیکی درز افقی در سد تنظیمی پای پل . 3- ساخت قالب استوانه ای برای مطالعه مقاومت برشی درز افقی در آزمایشگاه . 4 - بررسی های اولیه در خصوص مقایسه شرایط مختلف عمل آوری درز.

15 صفحه اول

تأثیر استفاده از خرده‌های لاستیک بر خصوصیات روسازی بتن غلتکی

امروزه، با توجه به نیاز بشر به حمل و نقل و رشد روز افزون صنایع لاستیک، هر ساله حجم انبوهی از لاستیک‏های فرسوده وارد چرخه محیط زیست می‏شوند. از این رو، مطالعات زیادی در زمینه استفاده مجدد از آنها صورت گرفته است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این تحقیق، به بررسی اثر استفاده از خرده‏های لاستیک فرسوده در روسازی­های بتن غلتکی پرداخته شده است و سعی شده که خصوصیات اصلی بتن شامل وزن مخصوص، مقاومت فشار...

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 45  issue 6

pages  709- 720

publication date 2012-01-21

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023